Συμβουλές υγείας για να «χτυπήσετε» το jet lag

Τζετ λαγκ
Φωτ: huffingtonpost.ca

Το jet lag είναι μία προσωρινή διαταραχή που προκαλείται όταν απορρυθμίζεται το εσωτερικό ρολόι του σώματος, το οποίο είναι υπεύθυνο για τον ύπνο και την εγρήγορση. Το φυσικό ρολόι (ή αλλιώς κιρκάδιος ρυθμός) διαταράσεται όταν κάποιος ταξιδεύει σε διαφορετικές ζώνες ώρας.

Της Χριστίνας Ι. Μπουντούρη
Γενικού – Οικογενειακού Ιατρού

Το jet lag είναι μία προσωρινή διαταραχή που προκαλείται όταν απορρυθμίζεται το εσωτερικό ρολόι του σώματος, το οποίο είναι υπεύθυνο για τον ύπνο και την εγρήγορση. Το φυσικό ρολόι (ή αλλιώς κιρκάδιος ρυθμός) διαταράσεται όταν κάποιος ταξιδεύει σε διαφορετικές ζώνες ώρας και όσο περισσότερες είναι αυτές τόσο πιο πιθανό να εμφανιστεί το jet lag.

Οι ζώνες ώρας είναι περιοχές της γης που έχουν θεσμοθετήσει την ίδια ώρα, η οποία αναφέρεται ως τοπική ώρα και συνολικά υπάρχουν 24 διαφορετικές ανά τον κόσμο.

Το εσωτερικό ρολόι ελέγχει πότε πρέπει να κοιμηθούμε και πότε να ξυπνήσουμε. Επηρεάζει επίσης την όρεξη, την πέψη, τις συνήθειες του εντέρου, την παραγωγή ούρων, τη θερμοκρασία του σώματος και την αρτηριακή πίεση.

Είναι ρυθμισμένο σύμφωνα με την τοπική ώρα, έτσι ώστε να αισθανόμαστε πείνα το πρωί και υπνηλία το βράδυ και χρειάζεται λίγο χρόνο για να προσαρμοστεί στη νέα καθημερινότητα.

Τα συμπτώματα ποικίλουν και ενδέχεται να εμφανιστεί μόνο ένα ή περισσότερα στα οποία συμπεριλαμβάνονται:

  • Διαταραχές του ύπνου, όπως αϋπνία, υπερβολική υπνηλία ή πρώιμη αφύπνιση
  • Κόπωση
  • Δυσκολία στη συγκέντρωση και σύγχυση
  • Απώλεια όρεξης, ναυτία, δυσπεψία
  • Δυσκοιλιότητα, διάρροια
  • Μυϊκοί πόνοι

Τα συμπτώματα εμφανίζονται συνήθως εντός των δύο πρώτων ημερών από το ταξίδι, αν έχετε ταξιδέψει σε τουλάχιστον δύο ζώνες ώρας.

Τα συμπτώματα θα είναι πιο έντονα και θα διαρκούν περισσότερο αν έχετε διασχίσει περισσότερες ζώνες ώρας και ιδίως εάν ταξιδεύετε σε ανατολική κατεύθυνση.

Υπολογίζεται ότι χρειάζεται περίπου μία ημέρα για την ανάρρωση για κάθε ζώνη ώρας που αλλάξατε.

Πώς να αποφύγετε ή να μειώσετε τα συμπτώματα του jet lag

  • Εάν έχετε μια σημαντική συνάντηση στην οποία χρειάζεται να είστε σε άριστη κατάσταση, προσπαθήστε να φτάσετε λίγες ημέρες νωρίτερα για να δώσετε στο σώμα σας το χρόνο να προσαρμοστεί.
  • Σταδιακά προσαρμόσετε το πρόγραμμά σας πριν ταξιδέψετε. Αν ταξιδεύετε ανατολικά δοκιμάστε να πάτε για ύπνο μία ώρα νωρίτερα κάθε βράδυ για λίγες μέρες πριν από την αναχώρησή σας. Αντίθετα αν πηγαίνετε δυτικά πάτε για ύπνο μια ώρα αργότερα.
  • Επιπλέον τις τελευταίες μέρες πριν το ταξίδι προσπαθήστε να έχετε τα γεύματά σας περίπου την ώρα που θα τρώτε στον προορισμό σας.
  • Πίνετε άφθονο νερό πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πτήση σας. Η αφυδάτωση μπορεί να κάνει τα συμπτώματα του jet lag χειρότερα. Αποφύγετε το αλκοόλ και την καφεΐνη, καθώς μπορεί να σας αφυδατώσουν και να επηρεάσουν τον ύπνο σας.
  • Ξεκουραστείτε αρκετά πριν από το ταξίδι σας. Μη μείνετε άυπνοι για να είστε κουρασμένοι με στόχο να κοιμηθείτε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, γιατί το jet lag θα γίνει χειρότερο. Κοιμηθείτε στο αεροπλάνο μόνο αν είναι βράδυ στον προορισμό σας.
  • Όταν φτάσετε μην κοιμηθείτε παρά μόνο όταν νυχτώσει σύμφωνα με την τοπική ώρα.
  • Αν είναι μέρα όταν φτάσετε κάντε βόλτες στον ήλιο ή καθίστε σε ηλιόλουστους χώρους. Το φως του ήλιου θα μειώσει την παραγωγή μελατονίνης που είναι υπεύθυνη για την πρόκληση ύπνου και έτσι σταδιακά θα επανέλθει το φυσικό σας ρολόι.

Πηγή: iatropedia.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *