Γιατί «καπνίζουν» τα ελαστικά των αεροπλάνων;

Ελαστικά αεροπλάνων
Φωτ: Pawek Gorski

Σίγουρα θα έχετε παρατηρήσει αρκετές φορές κατά την προσγείωση ένα σύννεφο καπνού προερχόμενο από τους τροχούς του αεροπλάνου. Κάποιες φορές ο καπνός είναι τόσο πυκνός που μοιάζει σα να έχει ξεσπάσει φωτιά!

Σίγουρα δεν πρόκειται για φωτιά, ο καπνός προέρχεται από την τριβή των ελαστικών στο διάδρομο του αεροδρομίου.

Οι τροχοί του αεροσκάφους βρίσκονται σε σχετική ακινησία όσο αυτό βρίσκεται στον αέρα, ενώ περιστρέφονται βίαια μόλις αυτό πατήσει στη γη. Τα λίγα δευτερόλεπτα που μεσολαβούν μέχρι οι τροχοί να αποκτήσουν την ταχύτητα εδάφους του αεροσκάφους, τα ελαστικά σέρνονται στη γη και «καίγονται».

Το φαινόμενο επιτείνεται από παράγοντες όπως η γωνία προσγείωσης, η ταχύτητα και το βάρος του αεροπλάνου. Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται λόγω της τριβής είναι τόσο υψηλές, ώστε παρατηρείται καπνός σε προσγειώσεις ακόμη και σε βρεγμένο ή παγωμένο διάδρομο.

Πότε αντικαθίστανται τα ελαστικά;

Τα ελαστικά των αεροσκαφών είναι πάντα εξαιρετικής ποιότητας, χειροποίητα και ελεγμένα εξονυχιστικά για ατέλειες. Φουσκώνουν αποκλειστικά με άζωτο, γιατί έχει παρατηρηθεί ότι κάτω υπό συγκεκριμένες συνθήκες το οξυγόνο υπό πίεση δημιουργεί ένα εκρηκτικό μίγμα.

Ελαστικά
Φωτ: Fabian Gysel

Το πέλμα των ελαστικών στα αεροπλάνα φθείρεται εξαιρετικά γρήγορα, συνήθως χωρίς να επηρεάζεται ο σκελετός τους. Μετά από μικρό αριθμό προσγειώσεων τα ελαστικά αντικαθίστανται.

Σε αυτή τη φάση τα ελαστικά δεν πετιούνται αλλά αναγομώνονται, δηλαδή τους ανανεώνεται το πέλμα. Ύστερα από μερικές αναγομώσεις τα ελαστικά είναι πλέον άχρηστα και αντικαθίστανται με νέα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *